Dringend interventie nodig?
Bel: +32 (0)498 87 65 23

Revisie schrootgrijper

Type project: Industrieel onderhoud & herstelling
Industrie: Afval en recyclage
Locatie: Gent
Jaar uitvoering: 2019

Probleem of vraag van de klant?

De schrootgrijper in kwestie wordt gebruikt om grote stukken metaalafval te verplaatsen. Dit zorgt ervoor dat de grijper snel verslijt. Door het vele gebruik van de kraan kwam er ook te veel speling op de grijper. Deze vertoonde eveneens barsten op het grijperlichaam. De hardoplas was bijna verdwenen.

Onze aanpak?

Extern transport naar onze productiesite werd door ons geregeld.

Bij de grijpertanden werden de bussen verwijderd, gaten opgemeten en volgde er een diepgaande controle. Er werd een penetrant onderzoek uitgevoerd op alle lassen aan de scharnierblok en de zijplaten om scheuren op te sporen. Dankzij dit onderzoek werden alle opgemerkte scheuren uitgegutst of uitgeslepen. Daarna werd dit alles opgelast in de workshop. Verder werden ook de grijperpunten vervangen. Daarbovenop werd de hardoplassing aan binnen-en buitenzijde opgekuist en opnieuw gelast.

Scharnierpunt en cilinderaansluiting werden uitgekotterd, opgelast en nagekotterd op de juist coördinaten. De stootblokken werden  opgelast en nagefreesd zodanig dat elke tand dezelfde maat heeft. Er werden nieuwe bronzen bussen voorzien met smeergroeven. Deze werden ingevroren d.m.v. vloeibare stikstof en in de grijpertanden met spanning gemonteerd. Nadien werd de blokkeerplaat van de cilinderas op positie vastgelast.

Bij het grijperlichaam verwijderden we de blokkeerplaten, werden de gaten opgemeten en voerden we een penetrant onderzoek uit op de tussenplaten waarop de grijpertanden worden gemonteerd. Indien nodig werden de scheuren uitgegutst en toegelast. Vervolgens werden de zijkanten van de stootblokken volledig uitgegutst tot op de basisplaten en opnieuw opgelast. Daarna werden de scharnierpunten uitgekotterd onderaan de kop gevolgd door de cilinderaansluitingen bovenaan de kop. Vervolgens werden deze opgelast en nagekotterd.

Finaal deden we de montage van nieuwe blokkeerplaten en  produceerden we nieuwe scharnier en geharde cilinderassen. Eventueel kan er montage ter plaatse + het afregelen van de stootblokken afgesproken worden.

Eindresultaat?

De schrootgrijper kan terug dienst doen en ziet er uit als nieuw. Elke behandeling werd uitgevoerd in onze atelier volgens de regels van de kunst en volgens de juiste toleranties.