Dringend interventie nodig?
Bel: +32 (0)498 87 65 23

Vervanging Draaiende Zeef

Type project: Machinebouw custom-made
Industrie: Energie
Locatie: Antwerpen
Jaar uitvoering: 2018

Probleem of vraag van de klant?

Het was nodig om de draaiende zeef die het Scheldewater affiltert te vervangen. Het rad was doorheen de jaren sterk gecorrodeerd door de samenkomst van zoet en zout water in de Schelde, de stroming hiervan en erosie door de wind. KCD vroeg aan ons om dit delicate werk uit voeren. Het belangrijkste gegeven was dat de coating van het rad aan heel strenge voorwaarden moest voldoen aangezien de gebruiksomgeving (combinatie van zoet en zout water, erosie, corosie) zorgt voor agressieve reacties op het metaal. Daarom moesten te allen tijde herstellingen aan de coating worden vermeden. Dit betekende dan ook dat er ter plaatse geen aanpassingen meer aan de onderdelen mocht gebeuren. Op zijn beurt hield dit in dat de hele zeef tot en met de laatste bout en het kleinste onderdeel moest worden geassembleerd bij ons in de workshop om er absoluut zeker van te zijn dat elk onderdeel juist was en paste.
DPG had hier het grote voordeel dat onze atelier 20 meter hoog is en uitermate geschikt om dergelijke grote stukken te gaan voormonteren en te gaan testen. Vergeet niet dat dit toestel een diameter heeft van 16 meter en een gewicht van 40 ton.
De 2e uitdaging was het element van veiligheid wat inhield dat bij een normale montage de onbalans in de zeef grote gevaren inhield voor het montagepersoneel. Daarvoor werd een specifieke hydraulische aandrijving ontwikkeld die enkel dienst deed tijdens de montage. Deze zorgde ervoor dat De Pecker Gent, met een minimum aan personeel, de montage in de helft van de normale tijd uitvoerde gecombineerd met 100% veilige werkomstandigheden.

Onze aanpak?

Wij zijn langs geweest op de site. De ingenieurs van Doel waren onzeker over de maten die op de oorspronkelijke plannen stonden. Daardoor werd door ons team een volledige draaiende zeef uitgetekend. Elk onderdeel werd bij ons op maat gemaakt en geassembleerd in onze ateliers en daarna getest. Wij hebben ook verbeteringen aangebracht. Wij hebben een studie gedaan naar de best mogelijke coating op bouten om het interne roesten van de bouten tegen te gaan. De doorslaggevende factor was het feit dat men hier het rad volledig kon testen en dat de hydraulische aandrijving veilig werken bevorderde.

Eindresultaat?

De zeef werd volledig geassembleerd zonder dat er ook maar 1 beschadiging was op de coating. Het geheel werd ook gemonteerd in een minimum aan tijd om downtime te vermijden. Wij deden de opdracht in de helft van de normale montageperiode. De klant heeft een volledig nieuw rad en nu kunnen zij weer meerdere jaren verder.